מזה רכזת כיבוי אש?

על מערכת גילוי אש בוודאי שמעתם אך יכול להיות שלא שמעתם על הרכזת. למעשה הרכזת היא אחד החלקים החשובים ביותר במערכת והיא לא יכולה לפעול בלעדיה. זה הזמן להבין מהי בכלל הרכזת הזו ומה הופך אותה לכל כך חשובה, אלו סוגי רכזות יש ומה ההבדל ביניהן וגם מי מהן תתאים לכם.

כיצד פועלת מערכת גילוי אש ומה חשיבותה?

כדי להבין כיצד פועלת רכזת גילוי אש ומה התפקיד שלה, יש צורך תחילה להבין מהי בכלל מערכת גילוי אש וכיצד היא פועלת. כמו שאפשר להבין, מערכת גילוי אש אינה מכבה את האש אלא רק מגלה אותה אך אל תזלזלו בחשיבות שלה כי מדובר על אחת הפעולות שיכולות להציל רכוש רב ויותר מכך, להציל נפגעים רבים ואף חיי אדם. גילוי אש היא פעולה חשובה שמטרתה למנוע שריפה גדולה יותר כיוון שהשריפה תהיה מסוכנת בעיקר כאשר היא תגדל. מערכת גילוי אש מזהה את פריצת האש באופן מיידי כאשר יש גלאים מתוחכמים עם גלאים מתקדמים שמטרתה לקלוט סימני כמו חום, אור, עשן וכו'.

רכזת גילוי אש

רכזת גילוי אש

מה התפקיד של הרכזת במערכת גילוי אש?

גלאי עשן יכול לקלוט עשן, אך ישנם גלאים שיכולים לקלוט בקרן לייזר את המיסוך של האוויר בעשן על ידי בלימת אותה קרן. יש גם גלאים שיכולים לאתר את החום של השריפה וכך להתריע על בעירה ויש גלאים שקולטים את האור החזק שיוצא מהשריפה ונקלט בעינית שלהם. למעשה, כל אלו הם סימנים שיכולים להתפרש במגוון רחב של דרכים כאשר כל מה שהגלאים עושים הוא לגלות. מי זה שמעבד את הנתונים? יכולתם לנחש נכון, רכזת גילוי אש. זו הסיבה שרכזת גילוי אש היא החלק החשוב ביותר במערכת כי היא זו שמקבלת את כל הנתונים, מצליבה ביניהם ומבינה האם יש צורך בסד"פ של שריפה.

אלו סוגי רכזות גילוי אש קיימות?

  • רכזת גילוי אש אזורית יכולה לומר באיזה אזור פרצה האש. מדובר ברכזת גילוי אש דיגיטלית שמראה הכול על צג מחשב.
  • רכזת גילוי אש כתובתית יכולה להראות את הגלאי הספציפי בו התגלתה האש. לכל גלאי עשן יש 'כתובת' ורכזת גילוי אש זו, שהיא אנלוגית בהפעלתה, תראה את מספר הגלאי. או המיקום שלו, בדרך כלל על ידי נורית חיווי קטנה.

כיצד תדעו איזו רכזת גילוי אש מתאימה לכם?

קשה מאוד לדעת איזו רכזת גילוי אש תתאים לכם בעיניים שאינן מקצועיות. שתי רכזות גילוי האש איכותיות מאוד ויכולות להיות פנטסטיות להגנה מפני אש, כאשר כל מבנה יכול להיות מוגן יותר עם רכזת שונה. למשל, רכזת אזורית יכולה להיות מעולה לבנייני משרדים או לבניינים משותפים כיוון שהיא יכולה לסמן את האזור בו התגלתה אש לפי החשדות. עם זאת, רכזת כתובתית יכולה להראות בדיוק איזה גלאי גילה את האש וכך אפשר להגיע למקום מדויק יותר. כמובן שיש השלכות גם על אופי המקום ועל התקציב שיש לבעל המקום וכמובן גם לנהלים שיכולים להכריע בחלק מהמתארים הספציפיים.

כיצד שומרים על הרכזת תקינה?

רכזת גילוי אש היא חלק חשוב מאוד במערכת אך חשוב לזכור שיש עוד חלקים חשובים שלמעשה משלימים את הפעולה החשובה שלה. כדי לשמור על כל החלקים תקינים כולל הרכזת, יש צורך לבצע בדיקות תקינות לפי הנהלים, כאשר השוני הוא בגודל המערכת, בסוג שלה וכמובן בסימנים שהיא יכולה להראות לגבי תקלות אפשריות. בדיקות תקינות שנתיות ופעולות אחזקה שוטפת כמו עדכוני מחשב המערכת או החלפת גלאים תקולים חשובה מאוד לבטיחותכם.