תיקון מצלמות באופן עצמאי

התפתחות המצלמה

הבסיס להמצאת המצלמה הונח כבר במאה החמישית לפני הספירה. באותה תקופה היוונים גילו את עקרונות האופטיקה, והקרינו תמונות קטנות על גבי קירות בחדר חשוך. ההתקדמות הבאה בתחום הגיעה רק במאה ה- 17 כאשר למכונות ההקרנה התווספו מראות שביצעו מניפולציות שונות לקרני האור. בסמוך לשדרוג זה גילה הכימאי יוהאן היינריך שולץ שתרכובת של כסף עם חנקן מתכהה עם היחשפות לאור. השילוב של שני ההמצאות אפשר לנו, בפעם הראשונה, לקבע צורה מדומה למשטח נייד באמצעות האור בלבד. לאחר כמה עשרות שנים של שכלול ושיפור המכשיר הצליח ממציא אחר, ג'וזף ניספור ניפסה, לייצר את התמונה הקבועה הראשונה אי פעם באמצעות חשיפה במשך שמונה שעות ברצף להקרנה של נוף. השנים רצו והמצלמה הלכה והשתכללה, הפילם הומצא, הפולרויד בא והלך ולבסוף באה יורשת העצר – המצלמה הדיגיטלית. אך לשיפור המתמשך בטכנולוגיה היה תוצר לוואי לא צפוי. היום איש לא יודע כיצד לתקן מצלמה שנשברה. כל כך הרבה טכנולוגיה ושנות תכנון הושקעו בבנייה של המצלמה שבעלי המצלמות בקצה כמעט ולא מסוגלים לבצע תיקון מצלמות באמצעים ביתיים. אך האומנם זה המצב?

תיקון מצלמה, אילו תקלות אני יכול לתקן בעצמי?

  • שריטות – אולי התקלה הכי נפוצה במצלמות בפרט ובמכשירים דיגיטליים בכלל זה שריטות על המסך או העדשות. אם השריטות הן על עדשת המצלמה ברוב המקרים לא כדאי להתעקש, אפשר לקנות עדשה חדשה ולהמשיך לצלם. במקרה ומדובר בשריטה על מסך המצלמה מדובר באירוע מסובך קצת יותר. אין דרך להחליף את המסך ללא עזרה מקצועית, אבל כן ניתן לנקות היטב את המסך ולהדביק מדבקה שקופה שתסתיר את השריטות. יתרה מזאת, ישנן מדבקות עם חומרים פלסטיים מיוחדים שממלאים את השריטות ומעלימים אותן מהעין.
  • קורוזיה כל עובד בחנות שעיסוקה העיקרי הוא תיקון מצלמות יעיד כי האויבות מספר אחת של המצלמה הן הלחות והקורוזיה שמצטרפת אליה. אם גיליתם שהמצלמה נחשפה למים הדבר החשוב ביותר זה לא לנסות ולהפעיל אותה! יש להוציא הסוללות, לפרק את המצלמה לרכיבי הקטנים ביותר ולנסות לייבשה ללא שימוש באוויר חם. במידה ומדובר ביותר מרטיבות קלה אין מנוס מלשלוח את המצלמה לחנות אמינה וטובה, עדיף אחת שהתמחותה העיקרי הוא תיקון מצלמות.

אפשרויות התיקון העומדות בפניך כשמצלמה נהרסת

לסיכום, המצלמה היא כלי יעיל ומתוחכם. המכשיר הקטן (ולפעמים גדול מאוד) שאתם מחזיקים בתיקכם מסוגל לעשות הרבה יותר ממכשירי הצילום הראשונים, והכל תוך פחות משבריר השנייה. שכיחותן הרבה של המצלמות ומרכזיותן בחיים של רבים מאתנו רק העצימה את הפגיעה שאנו חשים כאשר הן מתקלקלות. כפי שראינו אם מדובר בשריטה קלה או לחות ישנם דרכים לתיקון המצלמה שניתן ליישם בבית, אך כאשר מדובר במכשיר יקר במיוחד או אם הפגיעה היא פחות משטחית, אפשר ואף מומלץ לחפש גורם מוסמך ואמין שיטפל במצלמה שלנו, ולאו דווקא להסתבך עם תיקון מצלמות.