מהי פונדקאות? ולמי היא מיועדת?

תהליך הפונדקאות עולה לכותרות מעת לעת, וחשוב מאד להבין מה הוא בעצם כולל, למי הוא מיועד, וכיצד הוא מוסדר בישראל ובחו"ל. באופן עקרוני, התהליך של פונדקאות נחשב לעתיק מאד. כבר מימי קדם היה נהוג שנשים מסוימות ייכנסו להריון, בעוד שהתינוק נמסר להורים אחרים. כמובן שהיום המצב הוא שונה, וכיום התהליך מוסדר הרבה יותר. אם בעבר היה מקובל שהגבר היה שוכב עם האם הפונדקאית, אך התינוק היה מגיע לגבר ולבת הזוג, הרי שהיום המצב הוא אחר. בישראל למשל, מותר לבצע את הפונדקאות אך ורק כאשר הגבר תורם זרע ואישה ביצית, ואלו מושתלים בתוך הרחם של האם הפונדקאית שמבחינה ביולוגית, אין לה שום התערבות בתהליך. כמובן שמאחר שמדובר על מצב רגיש, יש לכך מספר הסדרים בחוק, וחשבו מאד להבין כיצד התהליך מתבצע.

הכל על תהליך הפונדקאות

  • מי יכול לעבור את התהליך? – באופן עקרוני, כשמדובר על מדינת ישראל, המדינה מעודדת את ההורים לפנות קודם כל לאפיקים של טיפולי פוריות, ורק משאלו נכשלים, או ברור שמלכתחילה אין סיכוי שהם יתרחשו, אזי עוברים לתהליך של פונדקאות. חשוב להבין שאין כיום אפשרות לזוג הורים פשוט לפנות לאישה ולבקש ממנה שתהיה הפונדקאית שלהם, והדבר למעשה אסור על פי חוק. בכדי להתחיל בתהליך, יש לפנות לגורם הרלוונטי במשרד הבריאות. לאחר מכן, גם ההורים וגם האם הפונדקאית, יעברו ועדה מיוחדת. בוועדה זו יושבים רופאים, אנשי דת, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים. המטרה של הוועדה היא לוודא שגם ההורים וגם האם הפונדקאית הם אנשים כשירים בנפשם ובגופם, שהם מבינים היטב את התהליך, ושהדבר מקובל ומוסכם על שני הצדדים. כמו כן הוועדה עוזרת לקבוע את השכר שתקבל האם הפונדקאית עבור שירותיה, והיא זו שבסוף מאשרת או דוחה את הבקשה כולה.
  • מה קורה בחו"ל? – באופן עקרוני, החוק הישראלי לא אוסר (וגם איננו יכול לאסור בפועל) על תהליך של פונדקאות בחו"ל. הסיבה לכך שחלק מהישראלים פונים לאפיק זה הוא שכפי שראיתם, התהליך הביורוקרטי בישראל נחשב ארוך יחסית. הורים רבים פונים למדינות כמו אוקראינה, הודו ונפאל ושם עוברים את התהליך, ואז טסים עם התינוק לבית בישראל. כיום גם חלק מהזוגות אף טסים לארה"ב, ושם עוברים את תהליך הפונדקאות במרפאות מערביות מתקדמות . מאחר שבחו"ל החוקים לרוב מקלים יותר, יש כאמור משיכה לשם, על אף שהדבר כרוך בטיסות,  בדיקות רבות בחו"ל, וכו'.

ומה מבחינת העלויות?

חשוב לזכור שהתהליך של פונדקאות גם עולה כסף. החוק בישראל קובע כי עליכם לשלם לאם הפונדקאית. לרוב, המחיר נעשה לפי החשיבות של חודשי העבודה שהיא תפסיד, כך שאתם בעצם משלמים לה את השכר. לעתים כשיש הוצאות נלוות לתהליך (בדיקות רפואיות וכו') מקובל שהזוג משלם. אם מדובר על תהליך בחו"ל – לרוב אתם תשלמו לסוכנות שמרכזת את הנושא, והיא כבר תסדיר את הכל עבורכם.

עורך: חיים חדשים-פונדקאות תמר וסיגל בע"מ